سازشناسی
تقویم تاریخ
عضـویت در خبـرنامه
نـام :
رایانامه :
نظـر سنجـی
شما مخاطب کدام بخش موسیقایی سایت هستید



آمـار بـازدید کننـدگان
بازدیدهای امروز : 113
بازدیدهای دیروز : 29
کل بـازدیـدها: 1742539
پژمان پارسایی

رنگ آمیزی حضور از ابداع موسیقی

خلاصه ی گزارش علی بكان از جشنواره موسیقی فجر را در اینجا بخوانید: حدود سه سال است كه دکتر حسن ریاحی با توجه به شناخت و آگاهی ای كه نسبت به مسائل و توجه خاصی كه به جوانان دارند رویة برگزاری جشنواره را به سوی توجه به جوانان برده ا ندو با سعی و اهتمام ایشان به جوانان توجه ویژه ای شد. می توانم بگویم وجه تمایز این جشنواره با جشنواره های دیگر همین مسئلة «توجه به جوانان» است كه با دبیری دكتر ریاحی برگزار می شود. وقتی من به شورای سیاستگذاری جشنواره دعوت شدم با بزرگان موسیقی نامه نگاری شد و از آن ها پرسیدیم كه آیا تمایل دارند به عنوان دستاورد فعالیت های هنری شان از حضور شاگردان برجسته اساتید در جشنواره استفاده شود؟ همه نظر موافق داشتند. ظرفیت اساتید را همه می دانند، آن ها هركدام یك پدیدة هنری شگفت انگیزی هستند كه ممكن است دیگر تكرار نشوند. لذا آن ها را نمی توان با هم سنجید و یكی را بر دیگری ترجیح داد. چرا كه شأن آن ها اَجَل از این بحث هاست. بنابراین با تعامل اساتید، جشنواره را به محل رقابت شاگردان آن ها در عرصه های مختلف نوازندگی گروهی، تكنوازی و ... قرار دادیم. در این سه سال همة ما این توجه را دیدیم و این وجه تمایز بسیار محسوس است. اساتیدی كه حضور داشتند دیدند كه این خط فكری سه سال است شروع شده و ارتقاء قابل توجهی نیز را شاهد بودیم. آقای دكتر ریاحی همیشه دوست داشتند كه از جوانان حمایت كنند و این حمایت با تعامل با اساتید امكان پذیر بود و انجام هم شد. آقای بكان بحث شناسایی نخبه های موسیقی در این جشنواره مطرح شد؛ آیا این مهم از دل جشنواره بیرون آمد یا از قبل مطرح بود؟ از همان ابتدا آقای دكتر ریاحی این بحث را برای ترغیب جوانان مطرح كردند با این منظور كه شاگردان بدانند، آثار و كارهای آن ها دیده می شود و خواهد شد. در مورد بخش های مختلف جشنواره باید بگویم كه روندی پیدا كرده كه امیدوارم در این خطی كه پیش گرفته روندش ادامه و استمرار پیدا كند. این جشنواره با جشنواره های قبل تفاوت داشت. جشنواره های گذشته در واقع یك فستیوال بود. بعد هم از دوستان تقدیر می شد. بخش رقابتی هم در ارتباط با اساتید بود. اساتید را ما هیچ وقت نمی توانیم در كفة ترازو بگذاریم. بنابراین نسبت به گذشته،پیكره بندی جدید جشنواره به سمت بخش جوانان و دستاوردهای آنان گرایش پیدا كرد . بخش های جشنواره بخش رقابتی بود كه گروههای مختلف موسیقی ایرانی حضور داشتند و بیشترین توجهش به بچه های شهرستان¬ها بود كه از مشهد، اصفهان، شیراز و ... گروه هایی جذب شده بودند. در بخش رقابتی 6 گروه از گروه های كلاسیك؛ 6 گروه همخوان و 6 گروه نوازنده موسیقی ایران بودند. این گروه ها از بین ده ها گروه كه از تهران و شهرستان خود را معرفی كرده بودند، انتخاب شدند. من داور بخش آهنگسازی و در بخش سیاستگذاری بودم. در بخش استعدادهای درخشان طبق آمار گروههای مختلفِ رسیتال پیانو، رسیتال گیتار، رسیتال ویلن، دونوازی پیانو ویلنسل، پیانو وفاگوت و فلوت داشتیم. اركستر موسیقی نو را با حضور استاد مشایخی داشتیم كه حضور ایشان همیشه راهگشا است. می توانم بگویم در این جشنواره یك رنگ آمیزی متنوعی ازحضور ابداع موسیقی داشتیم. بخش «نسل دیگر» را هم داشتیم. در این بخش از تعدادی گروه خاص دعوت به عمل آوردیم. در این جشنواره در بخش بین الملل علیرغم بودجه انقباضی كه امسال درگیر آن بودیم، این بخش از همه بخش ها كیفیتش بیشتر و بهتربود. آیا بخش محلی هم داشتید؟ خیر! به نظر من بخش محلی باید یك جشنواره شناسنامه دار و پُر هیمنه داشته باشد. برنامه ای با عظمت كه برنامه ریزی جداگانه ای می خواهد. جشنواره موسیقی نواحی با توجه به اساتیدی كه امیدوارم خداوند سایه شان را مستدام بدارد باید در شأن عالی ای که این موسیقی دارد برگزار شود. آیا اركستر های دولتی هم شركت كرده بودند؟ خیر، همه گروه ها آزاد بودند و هیأت انتخاب از آنها بازدید كرد و ارزیابی به عمل آورد و طبق موازین داوری آنها را پذیرفتیم و اجرای بسیاری از آن ها را در جشنواره دیدیم و شنیدیم.

تاریخ تهیه: ۱۳۹۱/۱۲/۲۱