تقویم تاریخ
عضـویت در خبـرنامه
نـام :
رایانامه :
نظـر سنجـی
شما مخاطب کدام بخش موسیقایی سایت هستید



آمـار بـازدید کننـدگان
بازدیدهای امروز : 98
بازدیدهای دیروز : 29
کل بـازدیـدها: 1742524
پژمان پارسایی

گفت وگو با آقای دکتر چراغعلی ؛یکی از اساتید" گارگاه آموزشی کانون آهنگسازان جوان"

آقای دکتر چراغعلی در ارتباط با کانون آهنگسازان جوان چه نظری دارید؟ در حقیقت این کلاس ها کارگاه آموزشی است ،برای اینکه ببینم مسیر تولیداتی که منجر به تولید می شود چه مراحلی را به صورت علمی طی می کند این کارگاه ها لازم است. به نظر من خیلی از علاقه مندان که بیرون از مرکز کار می کند ممکن است کارشان در شورای طرح و برنامه رد شود و معترض می شوند که چرا کارشان تایید نشده ،حتی دلیلش را هم نمی دانند. به نظر من مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما جایی که متولی تولیدات موسیقی فاخر است باید کارها را به سمتی سوق دهد که بی غلط باشد. چه به لحاظ قانونی چه به لحاظ ارکستراسیون و چه به لحاظ ساختار و فرم؛ خصوصاً رعایت تلفیق شعر و موسیقی و نکته مهم برای ما این است که چون ما می خواهیم موسیقی کلام محور تولید کنیم پس هم باید کلام سنجیده باشد هم ساختار ملودی با آن همخوانی داشته باشد. بیشترین مسئله ای که با آن روبرو هستیم این است که در واقع یک نسل جدیدی که دارند کار را شروع می کنندکه با کلام بیگانه هستند به دلیل این که کمتر ترانه و شعر می خوانند، بچه های با استعدادی داریم منتهی وقتی روی خط ملودی می خواهیم کلام بگذاریم آن وقت است که دچار مشکل می شویم، چون موسیقی ها برای رسانه تولید می شود، در موسیقی رسانه هم باید یک سری معیارها را رعایت کنیم که قابلیت پخش داشته باشد. این کلاس ها علاوه بر این که اصول آهنگسازی رسانه را آموزش می دهد می تواند از سوء تفاهماتی که در شورای طرح و برنامه ممکن است برای آهنگسازها پیش بیاید جلوگیری کند. به هر حال این اختلاف سلیقه ها وجود دارد و کار دوستان هم ارزشمند است ولی باید یک مهم را در نظر بگیرند اولا رسانه به عنوان سفارش دهنده کار مختار است کاری را انتخاب ویا آن را انتخاب نکند، ایراداتی که به هر طرحی گرفته می شود فوق العاده کارشناسی است به هیچ عنوان سلیقه ای نگاه نمی کنیم. هیچ کاری بی دلیل رد نشده است من همیشه می گویم اگر افرادی که کارشان رد می شود یک جلسه بیایند در شورای طرح و برنامه، می بینند که هیچ کاری بی دلیل و بدون کار کارشناسی رد نشده است استاد برای جذب شاگردان چه برنامه ای دارید؟ این کلاس ها،کلاس آموزشی آهنگسازی نیست بلکه در واقع گارگاهی است که یک سری پیش نیازهایی می خواهد ،باید افرادی که جذب این کارگاه می شوند فیلتر شوند.من فکر می کنم دوستانی که به این کلاس ها می آیند می دانند که در مواجهه با یک شعر چگونه باید نگاه کنند در حال حاضر خیلی حساس شده اند و خیلی نکات را رعایت می کنند. یکی از اهداف مهم این کلاس ها این است که استعدادهای جدید زودتر کشف شوند. وقتی هنرمندان تازه کار از این کانال می آیند می توانند سریع تر به نتیجه برسند ممکن است یک فردی دفعه اول به کارش اصلاحی بخورد دفعه دوم ایراد به آن وارد شود قطعاً دفعه سوم این دوستمان کارش را ارائه نمی دهد ولی وقتی از کانال این کارگاه طرحی ارائه شود به طور حتم یک سری استانداردها را از قبل دوستان رعایت کردند. به هر حال این شخص وقتی کارش را ارائه می دهد مورد استقبال قرار می گیرد ممکن است این شخص در نهایت به عنوان یک آهنگساز جذب شود. نکته مهم در جذب افراد برای کانون آهنگسازان جوان این است که حتماً برای ورود افراد این کانون، یک فیلتری باشد شاید این کلاس ها برای یک عده خاصی که زمینه موسیقی دارند کاربرد دارد و این مهم باید اطلاع رسانی شود تا افرادی که می آیند توجیه باشند. خوبی کانون آهنگسازان جوان این است که کارهای بیشتری در شورای طرح و برنامه به تصویب می رسد و امیدوارم به جایی برسیم که شاگردان این کارگاه آموزشی علاوه به شورای طرح و برنامه، جذب بخش خصوص هم بشوند. همین تولیدات را با همین وسواس و حساسیت برای بیرون انجام بدهند، آهنگ هایی که از طریق وزارت ارشاد منتشر می شود را گوش کنید هیچ کدام از این معیارها رعایت نمی شود در حال حاضر متاسفانه موسیقی شده ،موسیقی ریتم محور و کلام در درجه دوم اهمیت قرار دارد، همین شده که موسیقی دارد به خودش ضربه می زند در واقع مهمترین راه نابود کردن یک صنعتی این است که خودش به خودش ضربه بزند. معیار زیبایی شناختی مخاطب باید تغییر می کند. مرکز موسیقی و سرود متولی تولیدات مملکت نیست متولی تولیدات موسیقی رسانه است و متولی موسیقی مملکت، وزارت ارشاد است. ما باید سطح سواد و حساسیت افرادی که در بطن کار هستند را با همین کارگاه های آموزشی بالا ببریم، انشاءالله کانون آهنگسازان جوان شروع خوبی برای این آگاهی باشد.

تاریخ تهیه: ۱۳۹۱/۱۲/۲۰