تقویم تاریخ
عضـویت در خبـرنامه
نـام :
رایانامه :
نظـر سنجـی
شما مخاطب کدام بخش موسیقایی سایت هستید



آمـار بـازدید کننـدگان
بازدیدهای امروز : 102
بازدیدهای دیروز : 29
کل بـازدیـدها: 1742528
پژمان پارسایی

استاد امیر تیمور پورتراب از سرمایه های موسیقی ایران

گفتگوبا استاد... *به نظر شما آموزش هنر به طور عموم و آموزش موسیقی به طور اخص چه اثری بر کودکان و نوجوانان دارد؟ آموزش هنر در زندگی تنوع ایجاد می کند و سبب رضایت خاطر می شود. هنرمند با خلق اثر هنری نگرش خود را به زندگی بیان می کند و به عبارتی با جامعه درددل کرده ،آگاهی می دهد و راه گریز از مشکلات را نشان می دهد. از میان هنرها موسیقی چاشنی زندگی است همانطور که با چشم،زیبایی های زندگی را می بینیم با گوشمان هم زیبایی ها را درک می کنیم و خداوند را سپاس می گوییم.موسیقی روح انسان را تلطیف می کند و آرامش می دهد و به زندگی نظم می بخشد و کودکان را از سرکشی و عناد باز می دارد و همچون لباسی زیبا تن پوش جسم آن ها می شود. *ارزیابی شما از عملکرد مدرسه هنر و ادبیات چیست؟ مدرسه هنر و ادبیات سال هاست که به جامعه خدمت می کند و با انتخاب مربیات با صلاحیت ،کیفیت تعلیم را بالا برده و طی سال ها ،هنرمندان شایسته و بنامی را به جامعه تحویل داده و کارنامه ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است. *موسیقی تا چه اندازه ای می تواند در زندگی هنرجویان اثر گذار باشد؟ در زندگی شما چه تاثیری داشته است؟ آموزش موسیقی در زندگی هنرجویان وابسته به عوامل متعدد می باشد نوع تربیت، فرهنگ خانواده، نگرش و نیاز کودک از آن جمله است در هر حال اثر مثبتی دارد و در زندگی من شادی و آرامش به ارمغان آورده است. *شما از چه سنی موسیقی را شروع کردید و نزد کدام یک از اساتید تلمذ کرده اید؟ من از کلاس ششم ابتدایی به مدرسه موسیقی رفتم و نزد کلنل علینقی وزیری به یادگیری تار پرداختم و بعد از تار اوبوا را نزد معلمی اهل چک اسلواکی و بالاخره ساز ویلن را انتخاب کردم استادانم سرژ خوتسیف، لوئیجی پازاناری و حشمت سنجری بودند پس از آن به ارکستر سمفونیک رفتم و تا زمان بازنشستگی نوازنده ویولا بودم. *آیا فضای آموزشی آن دوره با فضای آموزشی این دوره تفاوت کرده است ؟ فضای آموزشی امروزه از ابتذال درآمده و موسیقی اصیل بیشتر رواج دارد و خانواده ها به آن بهای بیشتری می دهند. *استاد پور تراب در نسل گذشته نام های بزرگی در رشته های مختلف هنری و به خصوص موسیقی وجود داشته است به نظر شما در نسل امروز می توان شاهد چهره های شاخصی چون استاد صبا، شهنازی، درویش خان، مصطفی کمال پورتراب، شجریان، علیزاده ، مشکاتیان و ... بود؟ چهره های شاخص چون استاد صبا، علینقی وزیری، خالقی، شهنازی، درویش خان مربوط به یک قرن پیش بوده اند پس از آن ها هنرمندانی چون مصطفی پورتراب ، حسین دهلوی، حسین تهرانی، باغچه بان، شجریان، علیزاده و کسانی مطرح هستند که توانسته اند راهگشای هنرمند تا امروز باشند برای نمونه می توان از چکناوریان ، علی رهبری، شهرداد روحانی، صهبائی و انتظامی نام برد. در کشور هنر پرور ما در آینده هنرمندانی پا به عرصه می گذارند که امروز ما به آنها تعلیم می دهیم. *به نظر شما سازهای غربی می توانند در ارتقاء موسیقی ایرانی موثر باشند؟ سازهای غربی در بالابردن کیفیت موسیقی ایران موثر بوده اند ، نمونه بارز آن ویلن است که امروزه بدون آن ارکستر شکل نمی گیرد سازهای چون کلارینت ، فلوت و ابوا در ارکستر ایرانی ضروری به نظر می رسد. *آثار کدام یک از موسیقیدانان و نوازندگان ایرانی و خارجی را بیشتر می پسندید؟ من با ترین ها مخالفم هر گلی رنگ و بوی خاصی دارد و با ارزش است مگر آنکه نابجا باشد و چون خار به گل آسیب برساند. به طور کلی مردم در تشخیص ،داوران خوبی می باشند. *برخی معتقدند که هنر ذاتی است و نوازنده نقاشی یا شاعر باید ذاتاً هنرمند باشد و استعداد ویژه ای داشته باشد به نظر شما هر کسی می تواند به موسیقی روی بیاورد یا نه باید استعداد آن را داشته باشد؟ هنر ذاتی است ،خداوند توانایی ها را در انسان ها متفاوت و انسان ها را یکسان آفریده است به طور مثال کسی حافظه خوبی دارد و دیگری استعداد نقاشی یا موسیقی یا کسی می تواند مخترع خوبی شود، پس باید هر کس در سر راه آنچه در او ذاتی است قرار گیرد مانند ادیسون *تمرین و پشت کار تا چه اندازه می تواند در تکامل یک هنرجو موثر باشد؟ برای یادگیری موسیقی چهار عامل اصلی موثر می باشد استعداد، علاقه، پشت کار و مربی با صلاحیت و دلسوز ، با نبود هرکدام از این عوامل ،موفقیت حاصل نمی شود. *مهمترین فعالیت های هنری و آموزشی شما در سالیانی که موسیقی کارکرده اید، کدام اند؟ تمامی فعالیت گذشته من به نوازندگی در ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر اپرا و ارکسترهای رادیو مثل ارکستر گلها گذشته و با سازهای ویلن، ویولا، پیانو و قیچک آلتو آشنا بوده ام ،ناگفته نماند پس از بازنشستگی مدت ده سال در هنرستان موسیقی به تدریس آلتو و ویلن اشتغال داشتم و گویا 8 سالی باشد که در مدرسه هنر و ادبیات مشغول هستم و ارکستر مدرسه را اداره می کنم.

تاریخ تهیه: ۱۳۸۹/۱۱/۱۷