تقویم تاریخ
عضـویت در خبـرنامه
نـام :
رایانامه :
نظـر سنجـی
شما مخاطب کدام بخش موسیقایی سایت هستید



آمـار بـازدید کننـدگان
بازدیدهای امروز : 104
بازدیدهای دیروز : 29
کل بـازدیـدها: 1742530
پژمان پارسایی

شعر اولین سنگ بنای یک عمارت موسیقیایی با کلام است

(قسمت دوم مصاحبه با مجید اخشابی)...ابتکار جالب دیگری که شورا انجام داده است این است که وقتی اثر تمام مراحل خود را به اتمام می رساند، محصول نهایی را در شورا دوباره می شنویم تا تغییرات کمیتی و کیفیتی که به اثر مربوط است را بسنجیم و با شناخت بیشتری کارهای اصلاحی را دنبال کنیم. بطور کلی تمام این کارها در این راستا که مرکز موسیقی و سرود بتواند تولیدات جذابتر و شنیدنی تر و خواستنی تری را برای مخاطبش آماده نماید. من حسابم جداست. عوامل زیادی از جمله موزیسین بودن موجب می شود که هنوز هم به دوستانم و همان هایی که با هم کار می کردیم ، نیروی های استودیو، صدابردارها و ... علاقمند باشم ولی پای درد دل برخی از هنرمندان که می نشینی متوجه می شوی که دلگیری هایی دارند، زخم هایی دارند ولی الآن خدا را شکر می کنم که با این رویکرد جدید می بینم و می شنوم که بسیاری از هنرمندان دوباره ارتباط¬شان برقرار شده است ، روابط حسنه ای شکل گرفته است و ما هم این را به فال نیک می گیریم. شرایط مرکز نیز باید حفظ شود. و باید با مراکز موسیقی کشور ارتباط موثرتری داشت که گام های جدی در این زمینه توسط مرکز موسیقی و سرود برداشته شده است. هر مسئول و مدیری که آمده به پیشرفت مرکز توجه داشته است، بعضی ها در بخش هنری بعضی ها در بخش اداری و بعضی ها هر دو زمینه ولی عزیزانی که الان دست اندرکار هستند دید و نظر خوبی دارند ، تلاش می کنند و روشنفکرانه و بدون تعصب کار می کنند و امیدوارم که بطور قطع آتیه ی خوبی در انتظار مرکز موسیقی و سرود باشد. مرکز موسیقی: نظر جنابعالی در مورد اهمیت شعر در ساخت آثار موسیقی مرکز و وضعیت فعلی شعر در این آثار چیست؟ اخشابی: این سوال بسیار با اهمیت و کلیدی است ! بطور قطع چون پاسخ این سوال را می دانید سوال کردید. شعر اولین سنگ بنای یک عمارت موسیقایی با کلام است . البته شیوه هایی نیز هست که ابتدا موسیقی و ملودی را می سازند و بعد روی آن شعر می گذارند که معمولاً با گرفتاری های همراه است ولی معمول این است که کلام و شعر ، احساسات آهنگساز را به شیوه ای حرکت می دهد و تحریک می کند که بتواند ناخودآگاه به منبع الهام نزدیک شود. آثار خوب وقتی خلق می شوند که وقتی شعر را در دست می گیرید و می خوانید ناخودآگاه آهنگ را از درون آن کشف کنید اینطوری خیلی راحت کار انجام می شود. چون خودتان خیلی تلاش نمی کنید ، منبع الهام به شما کمک می کند. اگر شعر خوب باشد این اتفاق خیلی راحت و ساده اتفاق می افتد. خدای نکرده فکر نکنید که می خواهم انتقاد کنم که همه جا اشعار ضعیفی داریم ولی در کل اعلام می کنیم که شعر خوب، شعری که وقتی خوانده شد، انسان را تحت تاثیر قرار دهد کم است ، این موضوع نه فقط در این حوزه، بلکه در عرصه ی سینما و نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا وجود دارد این کلام است که با آن همه چیز دگرگون می شود، در تمام دنیا کمتر کلامی می شنویم که با آن کلام حالمان دگرگون شود. این مشکل اساسی است. شنیدم که دوستان و عزیزان مرکز موسیقی «خانه شعر و ترانه» را تاسیس کرده اند. امیدوارم که خروجی این نشست ها و گردهم آیی های شعرای جوان در جهت حل آن مشکل باشد و شاهد تولید آثار رسانه ای خوب و تأثیر گذار باشیم. من معتقدم اگر شعر، شعر خوبی باشد حدود پنجاه درصد از راه طی شده است. به هر حال با تلاش هایی که مشغول انجام آن هستیم امیدواریم سمت و سوی تولیدات مرکز به یک جهت دلچسب تر و بهتر برگردد. باید بگویم رویکرد خوبی است و می بینم و می شنوم که آثار تولیدی مرکز توسط شبکه ها بیشتر پخش می شوند، ایجاد اداره کل نمآهنگ ابتکار خوبی است. انتظار می رود که این بخش ها ثمراتی داشته باشند ولی باید قبول کنیم که این توقع کمی زمان می برد و اگر این حرکت ادامه یابد قطعاً ثمرات خوبی به بار خواهد آورد. البته ثمرات آن به خوبی در آثاری از شبکه ها پخش می شود مشخص است. از طرفی دیگر ما با بخشی از شاعران مواجهیم که تازه کار و جدید هستند . کار خود را تازه شروع کرده اند بعضی نیز با تعصب برخورد می کنند و سعی می کنند کلامشان را در یک چهارچوب حفظ کنند و از آن خارج نشوند ولی موسیقی و بخصوص موسیقی پاپ این وضعیت را نمی پسندد. موسیقی تکرار قالب را نمی پسندد ، شما در موسیقی پاپ وقتی موفق هستید که اگر چه سبک و شیوه همیشه به موزیسین جهت می دهد ولی در همان سبک و شیوه نیز نوآوری لازم است این نوآوریها اگر نباشد آثار ساخته شده واقعاً تکراری می شوند. باید اعتراف کنم شعرای قوی کم داریم و شاید هم آهنگسازها هم حق دارند، چون وقتی یک شعر، متوسط باشد، خودبخود آهنگ هم متوسط خواهد شد ولی واقعاً نمی دانم به چه شکل می شود این مشکل را حل کرد مرکز موسیقی: آیا پیش آمده است که یک شعر به چند آهنگساز ارایه شود و در یک زمان چند آهنگساز روی یک شعر کارکنند و یکی از آنها به عنوان بهترین اثر برگزیده شود؟ اخشابی: نه فکر نمی کنم. ولی امکان دارد (بله برای ایجاد رقابت بیشتر و تولید آثار فاخر بعضی از اشعار بزرگان به چند نفر سفارش داده می شود.) مرکز موسیقی: فکر نمی کنید یکی از عللی که باعث می شود بعضی از شعرهای خوب به این روش بایگانی و از دسترس خارج می شوند؟ اخشابی: این نکته درستی است. در بسیاری مواقع شعرا می توانند بگویند من شعر خوبی ارایه کردم ولی آهنگ بدی روی آن ساختند و باعث شد مستقیم راهی آرشیو شود. باید بگویم این نکته ای که فرمودید درست است! به نظر من باید در همین شوراهای طرح و برنامه و کارشناسی ها تا حدودی روی این مسائل صحبت شود و این جرأت بوجود بیاید که اگر یک شعر ، شعر خوبی بود به چند نفر سپرده شود و روی آن شعر کار کنند. البته باید تمهیداتی هم اندیشیده شود که اگر کاری از این چند نفر مورد پسند قرار نگرفت زحمت آن آهنگسازان نیز بی اجر و پاداش نماند مثلاً می توان اعلام کرد طرح¬های اولیه را بیاورند و از بین آنها یکی را انتخاب کرد و دستمزدهای افراد دیگر نیز در حد همان طرح اولیه پرداخت شود. اگر این کارها انجام شود شاید در عمل به رشد کیفیت آثار کمک کند. به هر حال چالش هایی وجود دارد انشاء ا... عزیزان بتوانند آنها را حل کنند. مرکز موسیقی: با تشکر از شما و زمانی که در اختیار ما گذاشتید آرزوی موفقیت برای جنابعالی و تمام هنرمندان عرصه شعر و موسیقی را از خدای بزرگ خواهانیم!

تاریخ تهیه: ۱۳۹۰/۰۷/۲۳