تقویم تاریخ
عضـویت در خبـرنامه
نـام :
رایانامه :
نظـر سنجـی
شما مخاطب کدام بخش موسیقایی سایت هستید



آمـار بـازدید کننـدگان
بازدیدهای امروز : 53
بازدیدهای دیروز : 29
کل بـازدیـدها: 1742479
پژمان پارسایی

بانوان؛انتقال دهنده فرهنگ و هنر

گفتگو باآذرهاشمی،مدیر مدرسه هنروادبیات مرکز موسیقی وسرود صدا وسیما:** موسیقی بانوان طی سال‌های پس از انقلاب به نظر من بصورت جدی‌تر و تخصصی‌تر خود را نشان داده است البته در دهه‌های 60 و 70، تعداد بانوان هنرمند انگشت‌شمار بودند، ولی در دهه 80، مشتاقان و نوازندگان بانو بسیارزیادترشدند که به نظر من جشنواره فجر بهترین مکان برای عرضه هنر و جایگاه امنی برای این هنرمندان بوده و جالب است بدانید خود من هر سال در جشنواره موسیقی فجر به نوعی رشد کردم، بزرگ شدم و هر سال برای سال بعد انگیزه بیشتری یافتم. همکارانی که در زمینه موسیقی نامی بلند آوازه دارند، در جشنواره‌های فجر جایی مطمئن و با معیارهای صحیح می‌یافتند و به روی صحنه می‌رفتند. به راستی که بانوان در عرصه موسیقی به نقطه‌ای از تکامل رسیده‌اند. به هر حال زن ایرانی در منزلت نوازندگی، خوانندگی و پژوهش و تدریس از دیرباز حضور فعال خود را در این زمینه‌ها به اثبات رسانده است. با این وجود، باید بگویم تنها در زمینه آهنگسازی بانوان نتوانسته‌اند پیشرفت چندانی داشته باشند. سالانه عده زیادی از هنرستان‌ها فارغ التحصیل می‌شوند و شرکت آن‌ها در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر مُهر تأییدی بر آینده آنان است. ناگفته نماند هنری را نمی‌شناسم که به اندازه موسیقی حضور فعالانه زنان را در خود دیده و به خود بالیده باشد. در حال حاضر نیز بانوان در ارکسترهای سمفونیک، گروه‌های سنتی و کُر در زمینه تدریس در آموزشگاه‌ها و موسیقی کودک براستی فعالیت گسترده‌ای دارند.

تاریخ تهیه: ۱۳۸۹/۱۲/۲۲