سازشناسی
تقویم تاریخ
عضـویت در خبـرنامه
نـام :
رایانامه :
نظـر سنجـی
شما مخاطب کدام بخش موسیقایی سایت هستید



آمـار بـازدید کننـدگان
بازدیدهای امروز : 67
بازدیدهای دیروز : 29
کل بـازدیـدها: 1742493
پژمان پارسایی

شعر اولین سنگ بنای یک عمارت موسیقیایی با کلام است

"گفتگو با مجید اخشابی":(قسمت اول) مرکز موسیقی: آقای اخشابی جنابعالی چه مدت در شورای طرح و برنامه مرکز موسیقی حضور دارید و ارزیابی شما از نحوه عملکرد این شورا چگونه است ؟ مجید اخشابی: حضور شما عرض می‌کنم چند ماه است که بر حسب لطف عزیزان مرکز موسیقی و سرود به خواسته‌ی آقای تقی‌پور رئیس محترم مرکز موسیقی و سرود؛شورای طرح و برنامه را همراهی می کنم و لازم است قبل از هر چیز خوشحالی خود را از این بابت ابراز کنم که ایشان به نوگرایی و نوفکری و جوانگرایی توجه ویژه دارند. َبیشترین آمار و کاربرد « موسیقی روز و مصرفی » مربوط به جوان‌هاست. همه مردم موسیقی را دوست دارند ولی همه مردم آن را یکسان مصرف نمی‌کنند. به همین خاطر در حوزه‌ی مصرف موسیقی، جوان‌ها را علاقه‌مند و پی‌گیرتر می‌بینیم لذا مدیران مرکز موسیقی نیز تلاش می‌کنند تا بستری ایجاد کنند که موسیقی رسانه مصرف پذیرتر و به روز تر باشد که این باعث خوشحالی است. از طرف دیگر این موضوع که رئیس محترم مرکز ، با اندیشه باز و نگرش مثبت و اشراف خوبی نسبت به مقوله موسیقی دارند کار را بسیار راحت‌تر کرده است. این پتانسیل‌ها در مرکز موسیقی می‌تواند موجب جهش‌ها و خلاقیت‌های چشمگیری شود. نکته‌ای نیز در ترکیب شورای طرح و برنامه وجود دارد که بارها با مدیران مختلف مرکز که همیشه در خدمتشان بوده‌ام درمیان گذاشته¬ام این است که کارشناسی در شورای طرح و برنامه فقط کارشناسی موسیقی نیست و موارد متعدد دیگری که مربوط به سیاست‌گزاری‌های روز موسیقی، جریان شناسی موسیقی، مخاطب شناسی موسیقی، درک مخاطبین ویژه‌ی رسانه و کاربردهای موسیقی و سیاست‌گزاری ‌های فرهنگی و ... نیز باید سنجیده شوند تا یک نظر کارشناسانه شکل بگیرد. خوشبختانه تمام عزیزانی که در این شورا هستند این درایت را دارند و آنهم حاصل سال‌ها تجربه و کار آن ها است که موجب شده کارها بصورت تخصصی و حرفه ای در این شورا بررسی شوند. نکته‌ای دیگر که از نظر من حائز اهمیت است این است که افرادی که نظر کارشناسی می‌دهند خودشان بایستی قُلّه‌هایی را در این عرصه فتح کرده و تلاش‌ها و فعالیت‌های ویژه‌‌ای انجام داده باشند و حداقل یک نمونه‌ای در آثارشان قابل ذکر باشد. در این شورا آثار بصورت ماکت، پارت، پارتی‌سیون و نمونه شنیداری و شعر (که از شورای شعر گذشته باشد و مورد تأیید قرار گرفته است) بررسی می‌شوند . در مورد شعر علیرغم اینکه این اشعار مراحل شورای شعر را می‌گذرانند ولی در این شورا باز هم جنبه‌های موسیقایی اشعار و میزان تلفیق پذیری با موسیقی را نیز با دقت از نظر می گذرانیم. گاهی پیش آمده که یک شعر تصویب شده ولی بدلیل اینکه تناسب آن با موسیقی ضعیف بوده خواستار اصلاح و تغییر آن شعر شده‌ایم. ملودی آثار نیز بصورت مستقل ارزیابی می‌شوند و همچنین فراز و فرود و القا حسی ملودی ها میزان انطباق آن با شعر بطور کامل ارزیابی و بررسی می شود بعد از آن نیز تنظیم ارکستری آثار از حیث تکنیک و رعایت حس ملودی و شعر در تنظیم و کلیه ی مواردی که موجب پدیدار شدن و خلق یک اثر خوب هنری می شود را مورد نظر قرار می دهیم. نگاه ما بطور غالب نگاه همراهی است و بسیاری از آثار هر هفته بدون هیچ دخل و تصرفی مصوب می شوند و برخی از آن ها نیز به دلایل مختلف نیاز به اصلاح دارند...ادامه دارد... .

تاریخ تهیه: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹