تقویم تاریخ
عضـویت در خبـرنامه
نـام :
رایانامه :
نظـر سنجـی
شما مخاطب کدام بخش موسیقایی سایت هستید



آمـار بـازدید کننـدگان
بازدیدهای امروز : 86
بازدیدهای دیروز : 29
کل بـازدیـدها: 1742512
پژمان پارسایی

مصاحبه با استاد بهروز پناهی – نوازنده مربی ویلن (و پیانو) در مدرسه هنر و ادبیات

مصاحبه با استاد بهروز پناهی – نوازنده مربی ویلن (و پیانو) در مدرسه هنر و ادبیات - سلام ، استاد آموزش سازهای ویلن و پیانو در مدرسه هنر و ادبیات را از چه زمانی شروع کردید؟ - سلام بر شما . عرض کنم از تیرماه همین امسال کارم را در مدرسه و هنر ادبیات شروع کرده ام و از اینکه با این مدرسه که یکی از قدیمی ترین مدارس موسیقی شهر تهران است همکاری می کنم بسیار خوشحالم. - استاد ، روش آموزش شما براساس کتاب های کدام استاد است؟ - روشی که در اینجا تدریس می کنم روش پروفسور سوزوکی ژاپنی که هم برای ویلن و هم پیانو است. - آیا برای تدریس با این روش ، باید دورۀ خاص را گذراند؟ - بله ، برای تدریس این روش یا متد یک دورۀ کامل در یک از کالج های معروف موسیقی در لس آنجلس کالیفرنیا گذراندم . برای هر ساز بطور جداگانه هر کدام شش ماه دوره وجود دارد . در آن دوره ها ، علاوه بر نوازندگی ، درس های متنوعی چون روانشناسی، علوم تربیتی، نظریات رشد، روش های فهم مطلب و ... که مثلاً یک درس را با¬هنرجویان در سنین مختلف چگونه تدریس کنیم، برای هرکدام روی چه مسایلی بیشتر تاکید کنیم و ...! بطوری که کتاب آموزشی ثابت است ولی روش تدریس با هر شاگردی متفاوت است. در نهایت شاگرد باید به راحت ترین شیوه درس را فرا بگیرد و اجرا نماید. - آیا در امریکا نیز تدریس داشته اید؟ - بله ، من الان هم عضو انجمن معلمین موسیقی موسسه سوزوکی در کالیفرنیای جنوبی هستم. این موسسه شعبه های زیادی در سراسر جهان دارد. در امریکا هم کسانی که بخواهند موسیقی و ساز قرار بگیرند. اگر با این موسسه تماس بگیرند آن ها هم مربیان خود را که این دوره ها را گذرانده است ( و مدرک هم دارند.) معرفی می کنند. مربیانی که شاگردان خود را بهتر آموزش دهند ، رتبه های بالاتری کسب می کنند. آیا خاطره ای از تدریس در آمریکا را دارید؟ - بله، یادم می آید در بین شاگردانی که داشتم دو شاگرد را خیلی خوب به موسسه تحویل دادم که ا ز قضا خواهر، برادر بودند. موسسه خیلی از نحوه آموزش و عملکرد من راضی بودند. جالب اینجاست که پدر و مادر آنها هر دو موزیسین بودند ولی بچه ها را برای تدریس به من سپرده بودند.مادرشان، هم پیانو می زد و هم گیتار ! پدرشان نیز هم پیانو می زد و هم درامز را در حد خوب و عالی می نواختند. جالب است که پدر بزرگ و مادر بزرگ همین دو شاگرد در زمان تدریس می آمدند و در کلاس می نشستند و نحوه آموزش مرا نگاه می کردند. از این بابت برای خودم هم خیلی باعث افتخار بود که یک خانواده موزیسین ، بچه هایشان را نزد من فرستاده اند.پدر و مادر امریکایی و موزیسین ومرا انتخاب کردند. آیا خانواده های ایرانی هم برای تدریس به شما مراجعه می کردند؟ - بسیار!آنها که جای خود دارند. شاید بگویم بعد از سالیان دراز که دربوستون و با ارکسترهای مختلف نوازندگی کردم. بخش اعظم وقتم به آموزش می گذشت. بعد از آنهم اجراها را به شکلی زمان بندی می کردیم که با وقت کلاس های آموزشی تداخل پیدا نکند. شرایط را در اینجا چطور ارزیابی می کنید؟ - در اینجا ، مدرسه نسبت به پذیرش هنرجو خیلی جدی برخورد می کند. از آنها امتحان می گیرد تا آنهایی که واقعا علاقمند هستند را ثبت نام کنند. از من هم خواستند که قبل از ثبت نام از هنرجویان آزمون بگیریم که آیا گوش موسیقی دارندیانه! آیا صداها و ریتم را تشخیص می دهند یا نه ! و بعد از آنها ثبت نام به عمل می آورند از این لحاظ خیلی خوب است. تعداد شاگردان شما چقدر است؟ - روزهایی که در اینجا هستم از صبح تا شب مشغول هستم ولی باز علیرغم این، گاهی از من می خواهند که یکی دو شاگرد دیگر را در وقت های بین شاگردان درس بدهم. شرایط عمومی مدرسه چطور است؟ - مدیر مدرسه، سرکار خانم دکتر هاشمی، خودشان موزیسین هستند، خیلی خوب موسسه را اداره می کنند. روحیه بسیار خوبی در فضای آموزشی وجود دارد. معلم ها هم رابطه بسیار خوبی با هم دارند. خانواده ها هم خیلی با علاقه، فرزندانشان را می آورند و به موسسه می سپارند و خودشان در فضای ورودی موسسه روی صندلی ها و نیمکت ها می نشینند و تلویزیون می بینند تا کلاس بچه هایشان تمام شود و برگردند. محیط بسیار خوبی است.

تاریخ تهیه: ۱۳۹۰/۰۷/۰۷