سازشناسی
تقویم تاریخ
- درگذشت یونس (یونا) دردشتی (1374-1288) خواننده
عضـویت در خبـرنامه
نـام :
رایانامه :
نظـر سنجـی
شما مخاطب کدام بخش موسیقایی سایت هستید



آمـار بـازدید کننـدگان
بازدیدهای امروز : 89
بازدیدهای دیروز : 204
کل بـازدیـدها: 1874051
پژمان پارسایی

ساعد باقری

وی در سال 1339 در محله نازی آباد درجنوب شهر تهران به دنیا آمد و تا 35 سالگی در همان محله زندگی کرد. ساعد باقری در سال 1361 به جلسات شعر حوزه هنری وارد شد و در سال 1363 مجموعه شعر نجوای جنون را به چاپ رساند. سال 1362 آغاز همکاری ساعد باقری با رادیو بود.وی در آن سال نویسندگی برنامه ادبی و هنری راه شب را به عهده گرفت و در سال 1371 به همراه شاعر گرانقدر محمدرضا محمدی نیکو کتاب «شعر امروز» را که متضمن جستجوی تحولات هر یک از قالبهای شعری طی سالهای 57 تا 70 بود ، تألیف کرد. باقری در سال 1368 در حالیکه مدیریت گروه کودک و نوجوان رادیو را به عهده داشت به عرصه ترانه سرایی وارد شد و آثار ارزنده ای را از جمله آلبوم «شبانگاهان» با صدای عبدالحسین مختاباد ، تصنیف سریال آوای فاخته با صدای محمد اصفهانی و کاستهای ساقی سرمستان و هنگامه و چند اثر دیگر با علیرضا افتخاری را پدید آورد و همچنین تصنیفهای بسیار زیبایی سرود که علاقه مندان به موسیقی ، آنها را با صدای روح نواز حسام الدین سراج شنیده اند. ساعد باقری در سال 1372 تحقیق و پژوهش در سبک هندی را طی 120 برنامه تلویزیونی با نام «تماشاگه راز» به بینندگان سیما تقدیم کرد و در جشنواره دوم سیما جایزه برترین تحقیق و پژوهش را به خود اختصاص داد. ساعد باقری طی سالهای 1372 تا 1374 مدیریت اداره کل موسیقی و سرود صدا وسیما را نیز به عهده گرفت. مجموعه ای از ترانه های این شاعر در مجموعه شماره 30 انتشارات نیستان به چاپ رسیده است. ساعد باقری در سال 1383 مجدداً همکاری خود را با مرکز موسیقی و سرود صدا وسیما آغاز کرد و به عنوان رئیس شورای شعر و عضو شورای عالی شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما مشغول به کار شد. از سالها پیش تا کنون علاقه مندان به آثار و صدای دلنشین او هر دوشنبه شب شنونده صدای دلنشین او در بخش شامگاهی رادیو پیام هستند و او از این بابت در سالهای 1382 و 1384 به عنوان برترین مجری کارشناس رادیو معرفی شده است. لازم به ذکر است سرود ملی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1370 و با نام شورای شعر صدا و سیما تولید و ضبط شد نیز حاصل تلاش و تجربه این شاعر در حیطه آفرینش اثر بر اساس ملودی بوده است.